perjantai 18. syyskuuta 2009

Innovoinnin uudet tuulet ?



Perinteisesti jokaisessa yrityksessä on mm. myynti-, hallinto-, talous-, markkinointi-, tuote- ja tekniikkayksikkö ja näillä jokaisella on oma tärkeä tehtävänsä yrityksen eteenpäin viennissä. Jos ajattelemme puhdasta innovointia, tarkoitan tällä yrityksen uusien liikeideoiden, kannattavuuden, yms. asioiden kehittämistä, usein yrityksissä sitä tehdään pienissä asiantuntija ryhmissä.

Uskon että ottamalla laajemman kanavan yrityksen sisällä käyttöön, saadaan mukaan myös hiljaiset ns. "nukkuvan puolueen" edustajat, joissa piilee suunnaton voimavara. Mikäli yrityksellä on kehittäjiä eri yksiköissä muutamia henkilöitä, on suorastaan järjetöntä hukata koko yrityksen kompetenssia. Innovoinnin ja kehityksen osalta yritykset hyödyntävät uskoakseni maksimissaan n. 30-40% koko yrityksen voimavarasta, joka on edelleen suunnatonta tuhlausta. Avoimella yrityskulttuurilla, uusilla viestintäratkaisulla päästää pitkälle, muta se vaatii suunnatonta muutosta koko organisaatiossa, ruohonjuuritasolta pyramidin huipulle.

Sukupolvien välinen ero on myös yksi tekijä, mikä jarruttaa uusien innovaatioiden eteenpäin vientiä, koska yleensähän kaikki uusi ja tuntematon on vierasta ja tällöin joudutaan menemään epämukavuusalueelle. Tässä kohtaa nimenomaan pitäisikin mennä sille alueelle avoimin mielin jotta tiedetään kaikki mahdollisuudet mitä yrityksellä on, tai mihin se voisi yltää. Toivonkin että muutamme perinteistäkulttuuria ja kehitystä huomattavasti rohkeammaksi, sillä muuttuva maailma ja varsinkin IT-ala ei odota, voittajia ovat mukautujat, jotka rohkeasti mutta viisaasti tekevät päätöksiä, eivätkä tuudittaudu sinne tutulle mukavuusalueelle.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

 
sami sami nieminen sami.nieminen nieminen.sami